Monday, January 11, 2010

MBM kutuk perbuatan khianat bakar gereja



KENYATAAN AKHBAR

PRESIDEN MAJLIS BELIA MALAYSIA

Majlis Belia Malaysia (MBM) mengutuk sekeras-kerasnya perbuatan khianat yang menyebabkan Gereja Metro Tabernacle, Desa Melawati terbakar serta cubaan membakar Gereja Katolik di Petaling Jaya. Perbuatan seumpama ini ternyata jelas bertentangan dengan kemurnian prinsip dan nilai murni dalam semua agama serta nyata boleh menjejaskan keamanan dan perpaduan masyarakat dalam sesebuah negara.

MBM juga menyeru kepada seluruh masyarakat Malaysia baik yang beragama Islam untuk terus menghormati undang-undang dan perlembagaan Negara. MBM turut endesak agar siasatan segera dilakukan bagi menghindari akibat buruk yang boleh tercetus dari perilaku yang ternyata menyimpang dari batas susila dan kesopanan raka bekerjasama dengan yat Negara ini.

MBM juga memohon semua rakyat bertenang dan mengikut saluran yang betul serta mengikut prinsip perlembagaan dan keluhuran undang-undang dalam menyelesaikan kemelut mutakhir ini. MBM berharap agar pihak-pihak yang bertangggung dalam menjaga keselamatan Negara supaya bekerjasama dengan pemimpin-pemimpin agama bagi mewujudkan ruang perbincangan dan diskusi dalam usaha menangani kemelut ini.

MOHAMED MALIKI B MOHAMED RAPIEE
Presiden
Majlis Belia Malaysia
8 Januari 2010

No comments: